Maakt jouw bedrijf al optimaal gebruik van de kracht van Google?

Het overgrote deel van de mensen start zijn zoektocht op internet in Google. Met in Nederland een marktaandeel van 90% op computers en zelfs 97% op mobiel kun je wel stellen dat Google verreweg de grootste zoekmachine is. Met wereldwijd meer dan 3,5 miljard (ja miljard!) zoekopdrachten per dag. Goede vindbaarheid in Google kan de website van jouw bedrijf veel relevante bezoekers opleveren.

In dit artikel leg ik de basis uit van hoe Google werkt en hoe jij daar als ondernemer optimaal op kunt inspelen

 

De zoekintentie achter zoekopdrachten

Iedereen weet dat Google een zoekmachine voor het internet is. We gebruiken het immers bijna allemaal. Waar niet iedereen bij stil staat is dat er verschil zit tussen de zoekopdrachten. Er zijn verschillende intenties waarmee mensen in Google zoeken. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld alleen op zoek naar informatie en andere zijn op zoek omdat ze iets willen kopen. De zoekopdrachten zijn op te delen in drie fases: Onderzoeksfase – Vergelijkingsfase – Koopfase. Als bedrijf is het belangrijk om te weten wat de verschillen zijn en op welke fases jij je wil gaan richten. Elke fase heeft zijn eigen aanpak nodig. Hieronder leg ik de verschillen uit aan de hand van voorbeelden.

Onderzoek

Zoektermen die gaan rondom een behoefte of probleem, waar de zoeker meer informatie en mogelijke oplossingen voor probeert te vinden. Denk aan zoektermen als “Manieren om sterker te worden”. “Hoe kan ik mijzelf beter verdedigen?” of “Tips voor zelfverdediging”.

Vergelijken

In de vergelijkingsfase is de zoeker de verschillende gevonden oplossingen aan het vergelijken en probeert de geschikte oplossing voor hem/haar te vinden. Denk aan zoektermen als: “Wat is het verschil tussen Kung fu en Judo?” “Beste vechtsport voor kinderen” en “vechtsport voor vrouwen”.

Kopen

In dit stadium heeft de zoeker al besloten welke oplossing hij/zij wil gaan proberen en is nu opzoek naar de beste aanbieder van deze oplossing.  Denk aan zoektermen als“Kung fu school Amsterdam”. “Kung fu training Amsterdam.”

 

Soorten zoekresultaten in Google

Nadat iemand zijn zoekopdracht in Google heeft ingevoerd toont Google zoekresultaten. Er zijn twee soorten zoekresultaten in Google. De organische “gratis” vermeldingen en de betaalde vermeldingen (advertenties). De betaalde vermeldingen kun je herkennen doordat ze vooraan de groene regel [Adv] hebben staan. De overige vermeldingen zijn organische “gratis” vermeldingen. De betaalde posities kun je op bieden via AdWords, het veilingprogramma van Google. Vanzelfsprekend zullen de betaalde zoekresultaten altijd boven de gratis resultaten komen. De organische posities kun je verbeteren door middel van zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd. Zie onderstaande afbeelding voor een voorbeeld.

Algemeen “standaard” overzicht met zoekresultaten

 

Betaalde zoekresultaten – AdWords

AdWords is het veilingsysteem van Google waar je advertentiecampagnes in aanmaakt en vervolgens kan bieden op de betaalde vermeldingen in Google. Ben jij de hoogste bieder met de beste en meest relevante advertentie? Dan komt jouw advertentie direct boven in de zoekresultaten en ben je dus direct zichtbaar. Google beoordeelt de advertentie en geeft het een score. De score heeft invloed op de prijs die je moet betalen en is gebaseerd op drie onderdelen:

  1. De advertentierelevantie
  2. De verwachte klikfrequentie
  3. De ervaring op de bestemmingspagina

 

Hidden Content

 

Organische “gratis” zoekresultaten – SEO

Zoals ik eerder beschreef heeft Google naast betaalde zoekresultaten ook organische zoekresultaten. Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van je website om een zo hoog mogelijke positie te verwerven. Goede organische posities kunnen voor (veel) gratis verkeer naar je website zorgen. Waar het vroeger een kwestie was van vaak hetzelfde keyword op de pagina zetten en links aan mensen vragen, is het tegenwoordig een stuk geavanceerder. Voor zoekwoorden met veel concurrentie kan het behoorlijk wat werk en tijd (=geld) kosten om boven te komen, vandaar dat ik gratis tussen aanhalingstekens heb gezet. Google beoordeelt jouw website op veel verschillende factoren die grofweg op te delen zijn in:

  • Techniek – De gebruiksvriendelijkheid van de (mobiele) website voor bezoekers (en voor Google)
  • Content – Geeft de inhoud van de pagina op de website een goed, relevant en uitgebreid antwoord op de zoekopdracht?
  • Autoriteit – Is het een betrouwbaar bedrijf/website?

 

Het belang van hoge posities

Veel ondernemers denken dat zodra je eenmaal op de eerste pagina in Google staat en/of een advertentie geplaatst hebt je klaar bent. Maar dan begint het “spel” pas!

Wat niet iedereen zich altijd beseft, is dat er een groot verschil zit in het aantal keer dat er gemiddeld geklikt wordt per positie. Wist je bijvoorbeeld dat er op positie 1 in Google gemiddeld meer dan 10x zoveel keer geklikt wordt dan op positie 10?

Vergelijk positie 1 met het aantal bezoekers in de Kalverstraat in Amsterdam en positie 10 (of nog erger, op pagina 2+) met een achterafstraatje ergens anders in Amsterdam. Wat heb je liever?

Hoe hoger je positie, hoe meer bezoekers je krijgt, hoe meer je kunt verkopen en hoe sneller je uitloopt op de concurrent. Andersom, hoe lager je staat hoe sneller je concurrent op jou uitloopt!

Dat is waarom je niet eenmalig optimaliseert, maar continue moet testen en verbeteren. Je concurrent zit namelijk ook niet stil en je bent eigenlijk in een on-going battle. Mocht je concurrent wel stil zitten, dan is dat een buitenkans en wil je de voorsprong zo groot mogelijk maken.

CTR per positie in Google - SEO

Onderzoek door Ahrefs: In de organische resultaten krijgt positie 1 gemiddeld 31% van alle klikken en positie 6-10 slechts 3,7%. Dat is bijna 10x zoveel!

 

Jouw Google marketing plan

Er zijn drie stappen die je kunt nemen om meer resultaat te halen uit Google.

  1. Breng de huidige situatie in kaart
  2. Doe een zoekwoorden onderzoek
  3. Bepaal op welke fases en zoekwoorden je gaat richten (doel), hoe je het gaat aanpakken (strategie) en welke resources je daarvoor inzet (commitment).

Breng de huidige situatie in kaart

Voordat je een concreet doel kan bepalen en een plan kan gaan maken van hoe je dat wil bereiken, moet je eerst weten waar de website nu staat. Maak een analyse en breng in kaart wat er al goed gaat en waar de verbeterpunten liggen. In Google Analytics kun je bij het tabblad “acquisitie” zien hoeveel bezoekers er op je website zijn gekomen via elk kanaal. “Paid Search” zijn bezoekers via advertenties in Google en “Organic Search” zijn de bezoekers via gratis vermeldingen. Als je vervolgens klikt op “Paid Search” kun je precies zien op welke zoektermen er geklikt is door je bezoekers. Ook in AdWords kun je precies zien waar je bezoekers vandaan komen. Voor het organische gedeelte is het wat lastiger om daar achter te komen. In Google Analytics geeft Google namelijk weinig inzicht en staat er meestal “not provided” bij de zoekwoorden.

Om toch een indicatie te krijgen van hoe je website rankt op organische zoekwoorden en waar je organische verkeer vandaan komt, kun je kijken bij Google Search Console (een aparte website). Hier zie je een gedeelte van de zoekwoorden waar je website op naar boven komt en hoeveel keer erop geklikt is. Google geeft je nooit alle data en doet hier altijd een beetje geheimzinnig over.

Dat is waarom veel online marketeers betaalde SEO Tools gebruiken. Naast de gratis tools van Google zijn er namelijk ook betaalde tools zoals SEMrush, Moz en Ahrefs. Dit zijn tools die veel gebruikt worden door online marketeers om extra inzicht te krijgen in zoektermen, de concurrentie in Google, etc.

Zodra je een compleet beeld hebt van hoe je website nu presteert in Google is het tijd voor de volgende stap.

Een Zoekwoorden onderzoek

Doormiddel van een zoekwoorden onderzoek probeer je om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de zoekwoorden die horen bij de eerder genoemde fases in de klantreis van jouw klanten. Dus wat zijn de zoekwoorden die ze gebruiken in de onderzoeksfase, vergelijkingsfase en koopfase. Daarnaast wil je weten wat het zoekvolume is (het aantal mensen dat gemiddeld per maand zoekt met die zoekterm) en de mate van concurrentie per zoekwoord. De tools die ik gebruik voor het doen van een zoekwoorden onderzoek zijn:

  • Data uit Google Search Console
  • De automatische aanvulling van Google (als je iets intypt, doet Google suggesties om de zin af te maken)
  • De AdWords Keyword planner
  • Betaalde Tool zoals Ahrefs of SEMrush

Over het algemeen zul je zien dat hoe verder je in de klantreis bent hoe lager het zoekvolume. Dus het aantal keer dat er gezocht wordt in de onderzoeksfase is groter dan het aantal zoekopdrachten in de koopfase.

Nadat je al de relevante zoekwoorden, zoekvolumes en concurrentie in kaart hebt gebracht en je een goed beeld hebt van de potentie van Google, de veelbelovende zoekwoorden en de zoekwoorden die die lastiger zullen zijn om op te ranken vanwege de hoge concurrentie, is het tijd voor de volgende stap. Doelen stellen en een strategie bepalen

Doel, strategie en commitment

Het doel en de bijbehorende strategie is voor elk bedrijf anders. De beschikbare resources en interne commitment spelen hier een belangrijke rol in. Hoeveel budget is er? Ga je het zelf doen, of huur je er iemand voor in? Hoeveel concurrentie is er? Hoe snel wil/moet je resultaat zien?

Ik raad ondernemers met kleine en middelgrote bedrijven meestal aan om te starten met een AdWords campagne. Niet alle zoekwoorden zullen misschien betaalbaar zijn (met name als je concurreert met grote bedrijven), maar er zijn vaak zeker nog mogelijkheden. AdWords geeft je direct een stijging in het aantal relevante bezoekers (en dus nieuwe leads en klanten). Begin met campagne(s) voor zoekwoorden die een koopintentie bevatten, dus mensen in de koopfase. Als deze campagnes winstgevend zijn, kun je eventueel uitbreiden naar zoekwoorden in eerdere fases van de klantreis. Bovendien kun je door het testen en optimaliseren van de advertenties meestal nog een hoop winst behalen ten opzichte van andere adverteerders (concurrenten).

Zoekmachine optimalisatie (SEO) om organisch te ranken is ook mogelijk, maar heeft meer tijd nodig. Hier zul je pas op lange termijn de resultaten van gaan zien. Je staat namelijk niet direct op de eerste pagina. De snelheid waarmee je website stijgt hangt af van de hoeveelheid concurrentie in Google, de kwaliteit van de content en het budget dat je hebt. Je betaalt weliswaar niets voor de vermelding in Google, maar omdat het gratis is heb je meestal ook meer concurrentie. Voor goede organische positie zul je dus (veel) werk moet verrichten door  goede content te produceren en je website te optimaliseren. Dit werk kost tijd (als je het zelf doet) of geld (als je het laat doen door een tekstschrijver/SEO specialist).

Succes!

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Neem dan gerust contact met mij op.