Wat je moet weten voordat je gaat Adverteren in Google Ads

Google Ads is een van de meest populaire en bekende online marketing kanalen. Dat is niet zomaar. Je kunt er als adverteerder erg gericht adverteren en daardoor relevante bezoekers naar je website sturen. In Google kun je namelijk meestal aan de zoekterm aflezen wat de intentie van de persoon is en daardoor goed filteren wie je wel en niet een advertentie toont. Google Ads is inmiddels echter een volwassen marketingkanaal geworden en het is niet meer vanzelfsprekend dat je advertentiecampagnes rendabel zijn. Het is daarom goed om aantal dingen in je achterhoofd te houden, voordat je gaat adverteren. Op die manier kun je een goede afweging maken of Google Ads voor jouw bedrijf en situatie een goed marketing kanaal is.

In dit artikel:

Hoe werkt adverteren in Google?

Adverteerders kunnen via het advertentieplatform Google Ads bieden op advertentieruimte binnen de zoekresultaten van Google. Dit kan een gewone advertentie zijn of een shopping advertentie voor producten. Bij het bepalen van de kosten die je hiervoor betaalt, kijkt Google niet alleen naar de prijs die adverteerders bereid zijn om te betalen per klik, maar ook naar de kwaliteit en relevantie van de advertenties zelf. Hier zit een bepaalde bandbreedte in, niet iedereen betaalt hetzelfde bedrag. Als jouw advertenties namelijk beter/relevanter zijn dan die van je concurrenten, kan het zijn dat je van Google minder hoeft te betalen voor dezelfde klik dan een andere adverteerder. Het is dus belangrijk om te weten dat er een bepaalde bandbreedte is waarbinnen je als adverteerder werkt en om je campagne prestaties te optimaliseren. 

Hoeveel kost adverteren via Google Ads?

Hoeveel je moet betalen hangt af van de branche waar je in actief bent en wat adverteerders daar bieden op zoektermen. Over het algemeen is het zo, hoe meer concurrentie en hoe meer er verdient wordt per klant, hoe hoger de kosten liggen. Daarnaast speelt mee hoe goed en relevant Google beoordeelt dat jouw advertenties zijn.

Stel, adverteren op zoekwoorden rond Kung Fu Amsterdam kost gemiddeld rond de €1,25 per klik. Dat is de gemiddelde “marktprijs” in Google. De markt is in dit geval iedereen die mee biedt op zoektermen rondom Kung Fu Amsterdam. Dit zijn je online concurrenten. Dus in dit voorbeeld, waarschijnlijk andere Kung Fu scholen in Amsterdam. 

Heb je de beste advertenties, dan hoef je minder te betalen en komen de daadwerkelijke kosten bijvoorbeeld uit op €1 per klik. Heb je slechte advertenties, dan moet je misschien wel €1,50 per klik betalen. Door je advertenties te optimaliseren zorg je er dus voor dat je aan de onderkant van de bandbreedte zit en dus zo min mogelijk betaalt per klik. Dat is waarom het slim kan zijn om het beheer van je campagnes uit te besteden aan een Google Ads specialist.

Zie het als een voordeel wat je kunt behalen ten opzichte van de concurrentie. Doe je dit beter dan je concurrent, dan hoef je minder te betalen per bezoeker en heb je dus een strategisch voordeel. Je kunt zo namelijk het verkeer vanuit Google opkopen, zodat de mensen naar jouw site worden gestuurd in plaats van naar de concurrent. Houd er rekening mee dat er wel een max zit aan de “korting” die je krijgt door je advertenties te optimaliseren.

Het blijft een advertentie veiling

Het optimaliseren van advertenties kan je dus een belangrijk voordeel geven. Dat is alleen wel maar een deel van het verhaal. Een andere belangrijke factor is hoeveel je kunt betalen per klik. Als jij namelijk bijvoorbeeld tot maximaal €1,20 per klik kunt betalen om het rendabel te houden, maar je concurrent is bereid om wel tot €1,50 te betalen, dan komt er een moment dat Google zegt. Je concurrent biedt zoveel meer, we zetten zijn advertentie alsnog bovenaan en sturen het verkeer naar zijn website. Je weet nooit precies hoeveel een concurrent biedt in Google, maar je krijgt daar wel een indicatie van vanuit Google.

Hoe weet je hoeveel je kunt betalen per klik?

Naast het optimaliseren van campagnes is het dus belangrijk dat je weet hoeveel je kunt betalen per klik. Net wat meer kunnen betalen dan je concurrentie, kan je een groot strategisch voordeel geven. Je kunt dan namelijk het grootste gedeelte van het verkeer in Google opkopen en naar jouw website sturen. Hoe bepaal je echter hoeveel je kunt betalen per klik?

Dat kan op meerdere manieren. De meest eenvoudige manier is door te kijken naar twee factoren, namelijk:

  • de winstmarge per klant
  • het conversiepercentage van bezoeker tot klant

De winstmarge die je hebt per nieuwe klant. 

Hoe meer je verdient per klant, hoe meer je kunt uitgeven om een nieuwe klant aan te trekken. Dit is meer bedrijfstechnisch dan marketing, maar heeft dus wel een grote impact op de marketingcampagnes. Je kunt de winstgevendheid verhogen door de prijs te verhogen of door de kosten te verlagen. Als je concurrent meer verdient per klant doen ze het dus op een of beide van deze onderdelen beter. Mocht dat niet het geval zijn, dan zal het verschil zitten in het conversiepercentage.

Het conversiepercentage van bezoeker tot klant. 

Het conversiepercentage is het percentage van de bezoekers, dat besluit klant te worden of een aanvraag te doen. Dus hoe beter jouw website en funnel zijn, hoe hoger je conversiepercentage. Doe jij dit beter dan de concurrenten, dan heb je dus in verhouding minder bezoekers nodig per nieuwe klant. Als je minder bezoekers nodig hebt voor een nieuwe klant, kun je dus ook meer betalen per bezoeker. Dat geeft je dan ook net weer het voordeel waardoor jij het verkeer kunt op kopen in Google. Dat is waarom het belangrijk is om continue de website van je bedrijf up to date te houden en verder te verbeteren.

Dus, wel of niet adverteren in Google?

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er verschillende factoren die invloed hebben op de winstgevendheid van Google Ads campagnes. Het hangt echt dus echt van de situatie af of Google Ads voor jouw bedrijf een goed marketing kanaal is. Voor sommige bedrijven is adverteren in Google, door de grote mate van concurrentie, inmiddels te duur geworden en kun je beter op andere kanalen inzetten. Voor andere bedrijven liggen er echter zeker nog mogelijkheden en dan is Google Ads in mijn ogen een van de beste online marketing kanalen.