In dit artikel lees je verschillende tips om meer resultaat uit je Facebook advertenties te halen.
Overzicht van de tips:
- Gebruik de Facebook pixel en custom events
- De juiste boodschap op het juiste moment
- Maak optimaal gebruik van het algoritme van Facebook
- Gebruik minimaal 2 advertenties per doelgroep
- Video video video
- Voorkom het “lege huis effect”
- Gebruik de bedrijfsmanager en een zakelijk advertentieaccount
1. Gebruik de Facebook pixel en custom events
Bij nieuwe klanten kom ik nog vaak tegen dat ze wel adverteren op Facebook, maar nog niet de Facebook pixel (optimaal) gebruiken. De pixel en custom events zijn cruciaal als je wilt adverteren via Facebook. De belangrijkste redenen om de pixel te gebruiken:
- Inzicht in wat mensen doen nadat ze op de advertentie klikken en op je website terecht komen. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden hoeveel verkopen/inschrijvingen komen via de Facebook advertenties.
- Het algoritme van Facebook werkt beter naarmate ze meer data krijgen. Je kunt Facebook bijvoorbeeld vragen om te optimaliseren voor conversies, maar daarvoor hebben ze wel data van jouw website nodig om te zien wie er converteert en wie niet.
- Retargeting en Lookalike audiences. Je kunt mensen die je website bezocht hebben opslaan in een custom audience en die gebruiken als doelgroep voor een ‘retargeting’ campagne. Ook kun je, als je genoeg bezoekers hebt, Facebook een lookalike doelgroep laten aanmaken op basis van de gegevens die Facebook heeft van zijn gebruikers. Door de pixel op je website te gebruiken, ziet Facebook wat voor soort gebruikers jouw website bekijken en kan op basis daarvan kijken welke andere gebruikers van Facebook daarop lijken en die jouw site dan wellicht ook interessant kunnen vinden.
2. De juiste boodschap op het juiste moment
Denk goed na over wie je wil bereiken en in welke fase van hun klantreis zij zich bevinden. Hebben zij (waarschijnlijk) nog nooit van je gehoord? Dan is de kans erg klein dat ze zich direct zullen converteren naar lead of gelijk een aankoop zullen doen. Ik ben daarom zelf voorstander om hier de 80/20 regel voor te gebruiken. 80% van je campagnes hebben een branding focus waarbij je je verhaal vertelt (dus NIET verkopen) en zo je bedrijf onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Slechts 20% van je campagnes zijn gericht op “verkopen” (via retargeting). Het klinkt misschien een beetje tegenstrijdig maar dat betekent ook dat 80% van je advertentiebudget naar branding gerelateerde advertenties gaat en maar 20% naar advertenties met een conversie/verkoop focus. Waarom? Dat komt omdat de retargeting doelgroep (dus de mensen met bepaalde mate van interesse) altijd kleiner is dan je branding doelgroep.
3. Maak optimaal gebruik van het algoritme van Facebook
Bij het selecteren van een Ad set (doelgroep binnen Facebook) kun je tegenwoordig beter Facebook meer ruimte geven dan minder. Concreet houdt dit in dat je vooraf niet te specifiek moet zijn met de voorwaarden die je stelt aan je doelgroep. In plaats daarvan kun je beter focussen op goede input leveren aan het algoritme. Een van de krachtigste manieren om Facebook in te zetten is door te werken met Lookalike audiences. Je kunt Facebook bijvoorbeeld een lijst geven van je beste klanten en vervolgens het algoritme van Facebook laten zoeken naar mensen die lijken op jouw beste klanten. Facebook heeft namelijk veel meer data dan dat wij hebben en kan hierdoor beter inschatten of iemand wel of niet relevant is. Dit werkt zo goed dat dit inmiddels bijna de norm geworden is. Het is alleen heel belangrijk dat je Facebook wel van de juiste input voorziet. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat het algoritme gaat optimaliseren voor de verkeerde mensen.
4. Gebruik altijd minimaal 2 verschillende advertenties (om te kunnen testen)
Als je adverteert op Facebook wil je uiteraard zoveel mogelijk resultaat behalen. Zoveel mogelijk bezoekers/conversies. Het is alleen bijna nooit het geval dat je direct een homerun hebt met je advertentiecampagnes. Voor elk bedrijf en elke doelgroep is het anders wat wel en wat niet werkt. Er zit een bepaalde leercurve aan, voordat je Facebook advertenties resultaat opleveren. Om dit proces te versnellen adviseer ik ondernemers altijd om in ieder geval twee verschillende advertenties per doelgroep aan te hebben staan. Dit wordt ook wel A/B testing genoemd. Twee verschillende advertenties met bijvoorbeeld twee verschillende boodschappen of twee verschillende afbeeldingen, om te kijken welke het beste werkt. Door steeds de slechtst presterende advertentie aan te passen zorg je ervoor dat de advertenties steeds een stukje beter presteren.
5. Video, video en nog eens video
De meeste bedrijven die ik spreek werken nog met “platte” afbeeldingen in hun advertenties. Dat kan en werkt in veel gevallen gewoon, maar video’s doen het nog veel beter op Facebook. Mocht je in de gelegenheid zijn om video’s te kunnen opnemen (dit hoeft zeker geen Hollywood productie te zijn!!) dan zou ik zeker aanraden om daarmee te gaan testen op Facebook. Een video hoeft trouwens geen bedrijfsvideo of vlog te zijn. Wat ook goed werkt is om fragmenten uit webinars te gebruiken (online presentaties, waarbij je je scherm deelt). Dus stel je geeft een webinar over een bepaald onderwerp en die knip je op in allemaal korte fragmenten. Die fragmenten kun je vervolgens gebruiken in je Facebook advertenties.
6. Voorkom het “lege huis effect” op je bedrijfspagina
Zorg ervoor dat mensen die je advertentie gezien hebben en naar je Facebookpagina gaan, niet terecht komen in een “leeg huis”. Wat zou jij denken over een bedrijf als je op de bedrijfspagina terecht komt en het laatste bericht uit maart 2019 is? Precies, je gaat twijfelen of het wel de juiste keuze is. Je hoeft als bedrijf niet super actief te zijn op Facebook, maar zorg voor een verzorgde pagina met actuele informatie en probeer toch minimaal 1x per week iets te posten. Dit geldt overigens niet alleen voor Facebook, maar ook voor LinkedIn, Instagram, etc. Afhankelijk van welke kanalen en welke doelgroepen je aanspreekt.
7. Gebruik de Facebook bedrijfsmanager en een zakelijk advertentieaccount
Deze tip heeft geen direct invloed op de prestaties van je Facebook advertenties, maar wel op de organisatie.
Veel mkb-ers gebruiken hun persoonlijke Facebook account om mee te adverteren. Dat is op zich niet erg voor kleinere bedrijven en ZZP-ers die voorzichtig een teen in het water steken met adverteren op Facebook. Zodra je het serieuzer wilt aanpakken zou ik overstappen naar een bedrijfsaccount en ook een zakelijk advertentieaccount aanmaken. Dit lijkt ingewikkeld, maar als je er aan gewend bent wil niet je niet anders meer. Door gebruik te maken van een bedrijfsaccount kun je mensen toevoegen en verwijderen zonder dat dat impact heeft op de data. Een andere handige bijkomstigheid is dat je toegang kunt verlenen aan externe adverteerders, zonder eerst vrienden met ze te zijn op Facebook (een vereiste is om iemand toegang te geven tot je privé advertentie account).