In dit artikel lees je verschillende tips om meer resultaat uit je Facebook advertenties te halen.

Overzicht van de tips:

  1. Gebruik de Facebook pixel en custom events
  2. De juiste boodschap op het juiste moment
  3. De omvang van je advertentie doelgroep(en)
  4. Gebruik minimaal 2 advertenties per doelgroep
  5. Mobile first, mobile first, mobile first!
  6. Voorkom het “lege huis effect”
  7. Gebruik de bedrijfsmanager en een zakelijk advertentieaccount

 

1.    Gebruik de Facebook pixel en custom events

Ik kom het bij bijna elke nieuwe klant tegen dat ze wel adverteren op Facebook maar nog niet de Facebook pixel (optimaal) gebruiken. De pixel en custom events zijn cruciaal als je wilt adverteren via Facebook. De belangrijkste redenen om de pixel te gebruiken:

  • Inzicht in wat mensen doen nadat ze op de advertentie klikken en op je website terecht komen. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden hoeveel verkopen/inschrijvingen komen via de Facebookadvertenties.
    • Het algoritme van Facebook werkt beter naarmate ze meer data krijgen. Je kunt Facebook bijvoorbeeld vragen om te optimaliseren voor conversies, maar daarvoor hebben ze wel data van jouw website nodig.
  • Retargetten van website bezoekers op Facebook. Je kunt mensen die je website bezocht hebben opslaan in een custom audience en die gebruiken als doelgroep voor een specifieke advertentie.

 

2.    De juiste boodschap op het juiste moment

Denk goed na over wie je wil bereiken en in welke fase van hun klantreis zij zich bevinden. Hebben zij (waarschijnlijk) nog nooit van je gehoord? Dan is de kans erg klein dat ze zich direct zullen inschrijven voor een proefles of direct een aankoop zullen doen. Ik ben daarom zelf voorstander om hier de 80/20 regel voor te gebruiken. 80% branding en je verhaal vertellen (dus NIET verkopen) en 20% “verkopen” (via retargetting advertenties). Het klinkt misschien een beetje tegenstrijdig maar dat betekent ook dat 80% van je advertentiebudget naar branding gerelateerde advertenties gaat en maar 20% naar advertenties met een conversie/verkoop focus. Waarom? Dat komt omdat de retargetting doelgroep (dus de mensen met bepaalde mate van interesse) altijd kleiner is dan je branding doelgroep.

 

3.    De omvang van je advertentie doelgroep

Zorg ervoor dat je gekozen advertentie doelgroep voor je branding campagnes niet te breed is, want dat zorgt voor een lagere relevantie van je advertentie. Een lage advertentierelevantie “bestraft” Facebook door het adverteren duurder te maken. Hoe specifieker je de doelgroep hebt uitgewerkt, hoe beter je de boodschap daarop kunt laten aansluiten en hoe hoger je advertentierelevantie.

Let er alleen op dat je doelgroep ook weer niet te klein en specifiek is, want het gevaar is dat de frequentie omhoog schiet. Dus dat iemand de advertentie te vaak te zien krijgt. Dit resulteert namelijk ook weer in hogere kosten. Iets waar ik zelf in het begin nooit bij stilgestaan heb, is dat het bereik dat Facebook aangeeft bij het maken van een advertentie MAANDELIJKS actieve gebruikers zijn. Dus stel je hebt een bereik van 10.000 mensen, dan zit daar slechts een klein deel dagelijks actieve gebruikers tussen. Dit kan weer tot een verhoogde advertentie frequentie leiden (die kleine groep actieve mensen ziet telkens de advertentie). Heb je vaak last van een hoge advertentie frequentie, dan is de kans groot dat je doelgroep te klein is in verhouding tot je advertentiebudget.

Het komt er eigenlijk op neer dat het een continue proces is van het zoeken naar de juiste balans qua grootte van je doelgroepen voor je advertenties en het budget.

 

4.    Gebruik altijd minimaal 2 verschillende advertenties (om te kunnen testen)

Als je adverteert op Facebook wil je uiteraard zoveel mogelijk resultaat behalen. Zoveel mogelijk bezoekers/conversies. Het is alleen bijna nooit het geval dat je direct een homerun hebt met je advertentiecampagnes. Voor elk bedrijf en elke doelgroep is het anders wat wel en wat niet werkt. Er zit een bepaalde leercurve aan, voordat je advertenties resultaat opleveren. Om dit proces te versnellen adviseer ik ondernemers altijd om in ieder geval twee verschillende advertenties per doelgroep aan te hebben staan. Dit wordt ook wel A/B testing genoemd. Twee verschillende advertenties met bijvoorbeeld twee verschillende boodschappen of twee verschillende afbeeldingen, om te kijken welke het beste werkt. Door steeds de slechtst presterende advertentie aan te passen zorg je ervoor dat de advertenties steeds een stukje beter presteren.

 

5.    Een open deur ik weet het, maar mobile first advertenties!

De meeste mensen maken de advertenties op hun computer of laptop. De desktop-advertentie heeft wat meer ruimte (op het scherm) en daardoor is de verleiding vaak groot om de desktopversie leidend te maken. DOE DAT NIET! Bijna iedereen weet inmiddels wel dat we mobile first moeten denken, maar wist je dat van de 1,8 miljard maandelijks actieve Facebook gebruikers 1,1 miljard mobile ONLY is? Dat betekent dat deze gebruikers überhaupt niet eens meer via de computer of een laptop op Facebook zitten! Zorg er dus voor dat je mobile first denkt bij het maken van advertenties.

 

6.    Voorkom het “lege huis effect” op je bedrijfspagina

Zorg ervoor dat mensen die je advertentie gezien hebben en naar je Facebookpagina gaan, niet terecht komen in een “leeg huis”. Wat zou jij denken over een bedrijf als je op de bedrijfspagina terecht komt en het laatste bericht uit maart 2016 is? Precies, je gaat twijfelen of het wel de juiste keuze is. Je hoeft als bedrijf niet super actief te zijn op Facebook, maar zorg voor een verzorgde pagina met actuele informatie en probeer toch minimaal 1x per week iets te posten.

 

7.    Gebruik de Facebook bedrijfsmanager en een zakelijk advertentieaccount

Deze tip heeft geen direct invloed op de prestaties van je advertenties, maar wel op de organisatie.

Veel ondernemers gebruiken hun persoonlijke Facebookaccount om mee te adverteren. Dat is op zich niet erg voor kleinere bedrijven en ZZP-ers, maar zodra je bedrijf wat groter is zou ik overstappen naar een bedrijfsaccount en ook een zakelijk advertentieaccount aanmaken. Dit lijkt ingewikkeld, maar als je er aan gewend bent wil niet je niet anders meer. Een nadeel van het adverteren via je privé advertentieaccount is dat alle data ook daar wordt opgeslagen in plaats van op een centraal punt. Stel je hebt iemand die altijd de advertenties maakte en er nu mee stopt, dan ben je die data kwijt of je moet iemand laten adverteren via jouw privé advertentieaccount. Beide zijn geen fijne situaties. Door gebruik te maken van een bedrijfsaccount kun je mensen toevoegen en verwijderen zonder dat dat impact heeft op de data.

Een andere handige bijkomstigheid is dat je toegang kunt verlenen aan externe adverteerders, zonder eerst vrienden met ze te zijn op Facebook (een vereiste is om iemand toegang te geven tot je privé advertentie account).

 

Mocht je na het lezen van dit artikel nog vragen hebben, neem dan hier contact met mij op.

Succes!